tisdag 5 juni 2012

Ett Alien(s) rollspel då?


Vill verkligen göra ett Alien(s) Rollspelet - eller är det single maltens som talar...
Vad skulle det innehålla?

32 kommentarer:

  1. Åh, Barbarians of Lemuria vore väl perfekt som spelmotor. Innehåll? Return to Acheron a la kommande Colonial Marines-konsolspelet känns väl gjutet som start.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah - Acheron är alltså LV-426 – kan verkligen tänka mig det som en del. Med BoL skulle det krävas en hel rad karriärer annars vore det väl inte så kul. Kan inte (snabbt) komma på dem :)

      Skulle stridssystemet i BoL funka dock? Har bara prövat det i fantasysetting (inte BoA).

      Radera
    2. Lätt! Dogs of War funkar för stridiskaraktärer, och stridssystemet är klockrent i SF-miljö

      Radera
    3. Ah! Såg att DoW nyligen uppdaterades i g-docs – så det är på G nu?

      Radera
  2. Men det finns väl ett? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det fanns ett till Gigers andra franchise Species, men inte till Alien. Inte heller fann jag något utom ett ganska utvecklat hemmabygge på nätet. D20 - så inte min grej.

      http://www.serenadawn.com/AlienRPG-Contents.htm

      Radera
    2. My bad - det använder tydligen Fuzion

      http://www.serenadawn.com/Files/FUZION_Core_Rules.pdf

      Radera
  3. Det finns en ganska grundlig undersökning i ämnet som jag tycker fångar många av aspekterna som ligger till grund för känslan i Alienfilmerna:

    http://www.flamesrising.com/living-with-cold-dark-part-i/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att en potentiell kandidat är Cold and Dark (som jag skrev som förslag i tidigare inlägg om Prometheus). Något jag verkligen håller koll på - det enda är att det finns liksom inte så mkt info om reglerna - om man inte gräver som jag just gjort.

      Från RPG-forum:

      We don’t have a level system but we have something similar to classes called Packages. Each package comes with three special feats.

      For example, a Scout gets bonuses to Stealth and Search and can’t botch these rolls as well as they are the only ones capable of using the NETTS (stealth suit). The Marine package comes with bonuses to martial abilities, a tough as hell feat (they can take one hell of a beating) and certain scanner bonuses while the Prospector and Xenoarcheologist have their own specific feats which aid them in their endeavors and so on.

      The mechanic uses a dice pool system of D8s. It’s designed to be simple, fast and recognizable. It’s basically a one roll type system so task resolution is resolved quickly. There’s also a dice cap system in place as we wanted to avoid having to use buckets of dice when extreme modifiers came into play.

      At its core it’s an Aptitude + Ability = Dice Pool mechanic but with some twists and turns to it. And every 7 and 8 on a dice is a success. As mentioned, we wanted it to be very recognizable so gamers could get the hang of it rather quickly.

      Attack and damage is also resolved with one roll. So in a successful attack roll you get hit and total damage information directly. We wanted battles to be quick and ferocious (and the damage system is rather unforgiving).

      There’s also a more narrative system in use dubbed Sequence Zones. This is utilized to handle larger battles, larger tactical operations and similar scenes. The dice mechanics still factors in here but Sequence Zones take away the micro managing so these kinds of scenes don’t lose their intensity. It’s perfect for those times when a swarm of rippers are descending upon a small group of marines or for large spaceship battles or infiltration scenes.

      The interface (character sheet) is still in its tweaking stage but it might give you a feel for the system. You can download the high res pdf beta interface here. Any input and feedback is appreciated.

      ---

      Mao en t-pöl med T8 där man träffar på 7-8 och at dömma av rollformuläret kan man max typ komma upp i 10 tärningar (men som det antyds ovan, finns någon form av cap som [jag tolkar] ska göra så att det inte blir pölar på tio tärningar) – vilket skulle kunna sega ihop det hela.

      rollformuläret:
      http://media.wicked-world.se/downloads/2012/03/betainterface.pdf

      Men visst luktar det gött om CnD - helt klart något jag kommer skaffa när det kommer :)
      På allvar så tänkte jag väl inte skapa ett system för ett Alien RPG, men det är alltid kul att prata om och någon lärdom får man alltid.

      [Hade en plan om att blogga om CnD, men när det stod om det i Fenix var det ingen större poäng ;)]

      Radera
    2. Jag tänkte snarare på stämning och fokus. Det är ju knappast taktiska val, tärningspölar eller ens militäristisk sci-fi som ger Alien sitt särdrag.

      Radera
    3. Håller med - men det är samtidigt väldigt viktigt att systemet lyfter fram det man vill göra/det spelet villa tt man gör. Att bara D20:a el BRP:a det går fett bort.

      Tänk om Svavelvinter haft ett helt vanligt D20-system - det hade inte varit det coola spel det är.

      För mig är det alltså viktigt att systemet på något sätt är sytt efter det man ska göra.

      Radera
  4. Jo, gamla Aliens Adventure Game från LEG finns (fanns?) ju också! Använde Phoenix Command-regelsystemet vill jag minnas. Försökte få igång det ett par gånger för tio-tolv år sedan men blev inget av. Reglerna var väl sådär (kommer inte ihåg så mycket) men mycket bra bakgrundsinfo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att Phoenix Command är mord för rollspel - hyperdetaljistiska strider som tar evigheter - typ.

      Som du säger det är dött nu o reglerna var derivat på PC.
      http://avp.wikia.com/wiki/Aliens_Adventure_Game

      Radera
    2. Haha! Ja det kan man nog säga. Systemet var rejält nedstrippat i Aliens-rollspelet men det var ju fortfarande ganska otympligt. Trevligt som bakgrundsläsning i vilket fall, ungefär som Technical Manual.

      Radera
    3. Ärligt - skulle man göra ett stridssystem som e snabbt men samtidigt taktiskt så är det väl retro-engineering av brädspel som vore vägen att gå?

      Radera
  5. Spelet bör helt sakna kampanjdel och mycket enkla stridsregler. Minimal karaktärsgenerering där man skapar karaktärer med hjälp av händelsetabeller ur Alien-universumet. Jag vet inte heller riktigt hur det blir med gruppsammanhållningselement.

    Det handlar om one offs, där den som överlever och temporärt oskadliggör "hotet". Sedan bör du nog fundera vad du egentligen tänker med ett Alien-rollspel, då filmerna skiljer sig i stämning en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag fattade det på mejlen var detta ett av de inlägg du skrev.

      Stämningen är olik i filmerna - därför skrev jag Alien(s) - jag vill komma åt saker i både Alien och Aliens.

      Radera
  6. För att nu nysta i en helt annan ände, den tematiska. Jag skulle satsa på att bygga spelet kring Weyland Industries (och dessa senare inkarnation Weyland Yutani). I mina ögon är företaget som är det intressanta, inte så mycket de slemmiga rymdmonstrena. Kring företaget skulle jag väva en setting med kapitel om androider, rymdskepp, främmande planeter, teknologi, förrtagsprojekt, företagshemligheter (där rymdvarelserna bara skulle vara en). Rymden skulle vara den huvudsakliga äventyrsscenen, men även en del företagsanknutna platser på jorden. Regelmekaniken skulle formas efter företaget och dess många ljusskygga verksamheter. Det skulle också vara möjligt att välja spel längs en tidslinje baserad på händelserna i filmerna. /Petter B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar dina tankar - även om jag varit slö på att svara. snart kanske det kommer ett spel som passar för detta. Mer inom kort på andra ställen på nätet och här.

      Radera
  7. Jag har tillräckligt med material för att genomföra det i högsta seriösa grad. DVS inte franchise fantasi utan "riktigt" och seriöst Scott/Cameron style spel baserat på filmerna. Inte "based" som i "lånat" i Hollywood utan som är direkt baserat på deras visioner och bakgrundshistoria.

    Vad som behövs är en 3-D illustratör i lagom kaliber. Ev frivillig fotograf för att ta riktiga bilder på statister eller har kontakter med utomstående folk som är redo att ställa upp från kostym branschen.

    Någon entusiast/er som man kan stånga huvudet med (krav är minst 30 timmar tittande på filmerna och viss bakgrundskunskap runt produktionerna)och har tid att utveckla det hela med mer spelmässiga detaljer (vad det ska gå ut på etc.) och utvecklingen av ett spel system.

    Jag måste dock förbehålla mig rätten att hålla det på "rätt" spår om det skulle behövas så det inte ballar ur (AVP, Aliens IV eller andra fåniga produkter) annars lägger vi ner det.

    Får vi samman en bra illustrerad prototyp får vi ev. vända oss till Fox om vi vill köpa ut lite rättigheter för publicering och bli först på marknaden att återuppliva originalen.

    Jag är anonym och okontaktbar för tillfälligt men kommer att titta in då och då för att se vad som händer.

    /On Point

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt On Point! Skulle kunna bli asbra, men det är rätt höga (med rätt antar jag) krav för bara start. Jag hänger inte med på vad man ska ha 3D-illustratör till – eller fota statister för -det är ju inget dataspel jag snackar om, bara ett gammalt hederligt pappersrollspel.

      Radera
    2. En bild har mer än 1000 ord, heter det så? Mycket handlar om att spelarna ska veta om att de håller i ”the real deal.” För mig gäller det att bevisa autentism och inge trovärdighet, ta dem närmre filmerna och deras värld. Fan baserat material kan vara bra men kommer alltid vara fan baserat… en droppe i det fan baserade havet.

      Tecknade illustrationer är trevliga men riktas till en tid när det inte fanns bättre och känns föråldrat (om man bortser från nostalgi). Min tanke är att höja ribban och göra det mer dokumentärt. Rollspelsveteraner är i 30-50års åldern. Yngre generationer hänger på automatiskt.

      Aliens Adventure Game från 90-talet är ett perfekt exempel på hur man inte ska göra. Noll illustrationer och dimmiga s/v foton från filmen som inte har med texten att göra. En tjock mustig, helt påhittad fantasy värld (och spelsystem) på några hundra sidor som utan bild materialet och titeln skulle det vara tveksamt att man förstod att det var Aliens.

      För att koppla rollspelet till Aliensvärlden gäller det att ”back tracka” i de olika medierna. Visionen är att göra en fejk produktion som limmar samman skarven mellan live action filmerna och rollspel. Ett rollspel på en fiktiv tredje film (jag räknar inte filmerna efter Camerons Aliens -86 som uppföljare) som är direkt sammansmält med Camerons Aliens på flera nivåer. Eftersom Hollywood av väsentliga själ inte kan göra realistiska uppföljare får rollspelet ta platsen i stället.

      /On Point

      Radera
    3. Antar att det är en smaksak, 3D el 2D. Concept art till dataspel är väl ofta 2D i början och jäkligt snyggt.

      Tror iö att tanken att skapa allt runt en fiktiv 3:e film kan funka som koncept för spelet.

      Radera
  8. Damn, vad tror du rättigheterna till ett sådant spel skulle gå på? Det är nog inget någon privatperson skulle vilja sticka sina fingrar i, men däremot så gissar jag att vi får se ett Prometheus brädspel från FFG, även om det inte alls är samma sak.
    Det hade varit häftigt och jäfligt coolt med ett Alien(s) rollspel, men är det inte bara att skriva ett scenario och köra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog helt rätt - bara att tuta och köra, förslag ovan ges ju på viabla system att använda.

      Radera
    2. Som privatperson kan det nog vara svårt med rättigheter men om man tänker på hur mycket skräp det kommit med rättigheter inkluderade så kan det nog inte vara allt för svårt. Antar att de är ute efter någon procent och det kan man nog avvara om man fått igång något.

      Tuta och köra är ju öppet för var och en och är en självklarhet. Man behöver ju inte övertyga sina polare direkt om idén, jag menar det är ju knappt att man behöver något spelsystem för en sådan sak. Projektet är mer om man skulle gå ut offentligt och dra igång något. Sparka igång hard core fansen internationellt så att säga med hjälp av en något seriösare publikation.

      Sen kan man tänka att det behövs en hel del game testing o.s.v. långt, långt innan det överhuvudtaget är aktuellt med någon produktion eller layout skissande.

      För mig slår det hårt att jag inte ens hittat något svenskt forum dedikerat till Alien/s men antar att de ambitiösa entusiasterna i Sverige kan räknas på tio fingrar.

      / On Point

      Radera
    3. Osäker på om bara procent räcker, kan tänkas att man ska betala en ingångssumma eller fast summa per år också. Och man bör som du säger ha en trovärdig organisation bakom sig så det blir något, eller rätt mkt på benen innan man säljer in det.

      Kanske lättare internationellt då. Samtidigt så kan det bli väldigt spretigt om en jättemassa fans/personer ska skriva och "åsikta" om material – om en accepterad moderator inte finns.

      Radera
    4. Som tur finns det en del internationella forum redan, vissa med mycket hög standard. Men som sagt så antar jag att lite som du säger att man är alldeles för bekväm och tänker sällan på allt BS och vilket jobb som moderatorn har egentligen, så att det inte missbrukas osv. Personligen hade det bara varit skoj att få kontakt med några svenska fans och se och höra deras reflektioner.

      Men sedan måste ju även jag inse att (som tidigare påpekat) att genomslaget av filmerna här verkar bara varit en ytterst lite grupp, och efter splittringen pga ålderns erfarenheter (familj, jobb m.m.) måste ju kvarvarande fragment vara extremt små och obskyra. Om det inte varit för den senaste filmen hade jag varit övertygad om att tillväxten av nya fans skulle nästa vara obefintlig (utöver datorspelare och AVP fans) om man inte exploaterar originalen på något sätt. Så man har egentligen inte så mycket att förvänta sig.

      Hade inte du nämnt fråga på din blogg så hade den svenska cyberrymden nästan varit tom på tanken förutom något eko från en 6-7år tillbaks på något rollspelsforum.

      / On Point

      Radera
    5. Jag tror att det troliga är att folk i slutändan kommer att använda snarlika spel settings eller spel för att spela Alien(s). Snart tänkte jag recensera ett här på bloggen – så håll koll :)

      Radera
  9. Aliens av Leading Edge var ett kanonspel! Systemet var inte svårt att få flyt på och i Sundsvallstrakten innehar det kultstatus. Sessioner med fulltaliga striketeams (10-12, pers) var inte ovanligt. Extremt underskattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt - dataspel antar jag, eller?

      Radera
    2. Nix. Äventyrsspel från tidigt 90-tal. Kom i samband med ett mycket underhållande brädspel baserat på filmen av samma utgivare. Aliens Adventure Game var ett relativt dåligt exploaterat med dagens standard, roll- eller mer passande figurspel inspirerat av filmen. Grundbokens är 99% påhittat med knapphänta referenser till filmen utöver en serie svart & vita tomma kulissfoton från koloniens ineriör (från film inspelningen) och utvalda censurerade dialoger som inte har något med bokens innehåll att göra. Den saknade helt i övrigt både illustrationer och äventyr utöver anspelningar till ideér (tanken var kanske att man skulle titta på filmen som visuell inspiration och sedan spela).

      Med hjälp av ren text skissade de upp en trolig världsbild där spelet ska utspela sig och serier av tabeller för SL att skapa uppdrag eller äventyr med. Det ska påpekas att författarna inte saknade fantasi, många delar av världen är både innovativ och intressant men hjälper inte produkten i sin helhet då det kunde vara till vilken spelvärld som helst egentligen.

      Vad som är intressant med spelet är ett något invecklat men ultra realistiskt stridssystem som var en ”dummy” version baserat på Edge of the Sword, Leading Edges moderna nutids orienterade spelregler vilka var mer anpassade för figurer än Rollspel (läs; Role playing/Roll Playing).

      Jag har ingen aning om hur ett dussin spelare klara av detta med en SL då regelssytemet skulle kunna avläsas som en minut ”in game” per spelad timme under strid, som torde vara förödande för gästerna. Spelet är lite av en legend av sig själv, kanske ett 10-20-tal ex sålda i Sverige. Även en serie figurboxar såldes till spelet med ett dussin tennfigurer per box baserade på filmens karaktärer och maskiner.

      /On Point

      Radera