onsdag 30 maj 2012

Spindelnät i Fontra Cilor


En tid har gått – och jag har varit allt för slö för att skriva, utan istället läst böcker. Men nu knyter jag ihop säcken med Technoir (se tidigare inlägg här och här) och prövar att skapa en Transmission till Svavelvinter’s Fontra Cilor, en märklig och oerhört spännande stad i mina ögon. I en sorts förvirrad inspiration har jag valt att kalla transmission för spindelnät i Fontra Cilor – inte för att det är korrekt utan för att det kändes bra.

Som ni alla vet är jag en del av Fria Ligan, så jag vill påpeka att det som står nedan absolut inte är officiellt material. Det har varken granskats av mina kompanjoner eller Berättaren själv – utan är rent och skärt fanmaterial. Det finns säkert möjlighet att något i stil med en transmission kan smyga sig in i Svavelvinter – det är ju fantastiskt byggt för att driva karaktärsdrivet spel och utnyttja bifigurer och Kännedom (som det speltekniskt kallas i Svavelvinter).

Innan vi tar språnget in i Fontra Cilor så kan jag förklara hur jag översatt tjänsterna (Favours) från Technoir: Chop (utgår), Date (Kontakter), Deal (Droger), Fence (Häleri), Fix (Krämare), Ride (Resa), Shark (Ockra), Splice (Bildning). Detta stämmer ju inte helt, men på ett ungefär – splice blir till exempel mer kunskapsefterforskning. ”Taggar” på föremål kallar jag för enkelhets skull för etiketter – de har ingen annan funktion än att funka som inspiration. Slutligen har jag lagt in sidreferenser till Svavelvinter Rollspelet där bifigurer eller makter finns beskrivna i detalj. Vill nu veta mer kan ni köpa spelet här eller läsa på Erik Granströms blogg.

Fontra Cilor
Nordhavets Låga

HANTVERK OCH MAGI
Fontra Cilor är staden där det gamla och det nya möts – en stad som blandas mellan ruiner, ödemark och kaotiskt folkmyller. Stadens fem delar: Nordsidan, Tempelstaden, Gamla staden, Hamnen och floden Kafassa – samsas om de under som staden innehåller. Från nordsidans hantverkarkvarter, med kaleiodmagerns verkstad, finsmeder och träsnidare till universitetets filologer och gamla stadens hemlighetsfulla magiker.

MILJÖER
Staden växlar mellan det trångbebodda från slumområden i söder, hamngränder i norr till breda stråk och alléer i palatsområdena i stadens centrala delar. På marknader i norr och runt tempel och ziggurater är kommersen alltid livlig liksom de närmast basarliknande delarna av den nya hamnen. Ännu skulle det ha varit i den gamla staden och inte ruinerna och spöktomterna gjort sig påminda, precis som i de övergivna vingårdarna på Hortellaåsens sluttningar. Fokalerslätten i sydväst gör staden torr som själva saltstäppen och här gör öknen sig påmind, med drivande sanddynor, som ibland kan svepa in över hela kvarter och begrava dem. I nordost sköljs staden istället av tropiska stormar från det eviga oväder – Pazuzu, demonvinden – som uppstår över havet när de varma vindarna inifrån slätterna når dit.

SAMFUND
Stadens inre själ slits mellan adelsmännens dekadens och dröm om fornstora dagar – genom organisationen Mantikorerna – och de nya mästarna från Palamux, alltid närvarande genom smarta handelsmän och Digeta Longas misstänksamma agenter. Till grytan adderas mustiga kryddor som kishatiska desertörer, barbarer från Kargom, trubadurer från Lasemos och farsegels krämare – men så som Kishatet förespråkar galla – så bryts också kryddorna av den hårt arbetande och ofta likgiltiga fontra cilor-bon.

BIFIGURER
Xelimogga, tatueraren [s243]
Kargomistisk kroppsristare som reser runt öarna i sin galeass med en besättning av letarger.
Tjänst: droger, resa, häleri

Madame Wulda [s242]
Självständig tolgudisk bordellmamma som har kontakter med alla av vikt i staden.
Tjänst: kontakter, droger, ockra

Trubaduren Frisme från Berget
Försupen trubadur från Saphyna som fortfarande hoppas på att bli berömd för sin sångkonst.
Tjänst: kontakter, krämare

Krämaren Hasame Din 'Vidna
Morëlvidynsk handelsresande i förbjudna varor och tjänster – alltid ute efter någon nytt.
Tjänst: krämare, bildning, häleri, ockra

Mäster Ihrablobi [s242]
Demonolog och besvärjare besatt av sökandet efter den yttersta sanningen – vad den nu kan vara.
Tjänst: bildning, ockra, droger

Grifimus ”Kaptenen” di Kalvonde
Kishatisk desertör som förtjänar sitt levebröd och vin genom att utföra alla de jobb som krävs.
Tjänst: kontakter, resa

HÄNDELSER
Flodvåg
En storm sveper in från havet och en flodvåg som sköljer in över stadens låglänta områden.

Prins Rafalders födelsedag
En av stadens äldsta familjer firar sin förstföddes födelsedag överdådigt på besmyckade flodpråmar.

De vandödas dag [s11, 239]
Avlinda släktingar firas och staden fylls av fest och glam men en del vandöda dyker också upp.

Fokalerstorm
En sandstorm drar in över staden och begraver flera kvarter i gyllengula sanddynor.

Den förtappade ädlingen
Abzulvans tensider [länk] har funnit ädlingen Didrimolt di Aramsi kopplad till skapelsevidrig verksamhet.

Skeppet Paratornas Gyllene Gåva
Skeppet, med ett oxymoron till namn, anländer för att mot betalning förevisa paratorniska under.

MAKTER
Mantikorerna [s293]
En samling revanschistiska ädlingar vilkas mål är att återupprätta stadens forna storhet.

Digeta Longa [s292]
Rikets säkerhetspolis har alltid bråda dagar i uppspårandet och bekämpandet av rikets fiender.

Abzulvan [s288]
Skapelsetrogen inkvisition i och kring de Trakoriska öarna som söker efter skapelsevidrigheter.

Handelshuset Shakello
Större handelsfamilj med stora intressen i staden och kopplingar till Nya sfären [s294].

De förtappade
Demonisk sekt som tillber ondvinden Pazuzu ihop om att staden ska rensas från sitt mänskliga avskräde.

Chololekterna
Kunskapstörstande syntalder som utforskar väldsaltets beskaffenhet medels bisarra experiment.

PLATSER
Eskrovion [s239]
Stenväktarnas skrå vaktar det fönsterlösa fängelset, av somliga liknat vid ett stenskepp som strandat.

Galären Heermas Löfte
I Kafassas mittfåra ligger galären som är en mötesplats för knektar och soldater för ankare.

Arkimantikernas allé
Lummig park längs murarna i gamla staden, där syntalder, studenter och universitetsfolk samlas.

Palatsstråket [s234]
Stadens rikaste område fyllt med småfurstars palats och villor.

Sångernas Lund
Kulle i den stora parken i tempelstaden där konstnärer, trubadurer och sångare visar sina verk.

Vizimars veranda
Lyxig krog på pontonbrygga utgående från palatsstråket, där furstar och rika krämare slår runt.

FÖREMÅL
Offerdolk
Gammal och tärd offerdolk gjord i tand från okänt monstrum.
Etikett: skapelsevidrig, artefakt

Purpur, färgpulver
Vackert färgpulver som kan användas i allt från tatueringar till tygfärgning.
Etikett: sällsynt, dyrt

Riddar Herrgotts kordofon
Sägenomspunnet instrument som spelats på mången ridderskampûr [s228] men sägs vara förbannat.
Etikett: vacker, sjusträngad, förbannad

Den flygande katten
Mystisk talande varelse som sägs besöka staden i skymningar under nymånens glans
Etikett: bildad, eftertraktad

Apuntiskt elixir
Rödfärgade droppar som får fram starka känslor hos användaren.
Etikett: beroendeframkallande, utomvärldslig

Klepshydran från Qurmo
Vatten ur från fjärran Soluna som kan användas i beräkningar.
Etikett: exakt, dyrgrip, ömtålig, tung

HOT
Eldtungegruppen Marcomars Brännande Rättvisa
En utbrytargrupp ur Abzulvans verkställande enheter, med övertolkning av skapelsevidrig.

Rödmantlarna
Legoknektar som hyrts in av krämarna och hantverkarna kring norra marknaden för att bekämpa tjuveriet.

Stendolkarna
Mantikorernas maskprydda och bansikantränade ädlingar som sköter smutsgörat.
Likhandlarna
Agentcell tillhörande Digeta longa som löser rent fysiska problem

Rhabdorana [s296]
Lönnmördarsekt som utför jobb till betalande kunder eller i gudinnans Inashtars ära.

Svarta Trakinerna
Utpressande grupp krämare och ockrare, med fingrarna i stadens alla syltburkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar