söndag 4 september 2011

Tre coola spel jag inte läst

Här om dagen fick jag utdelning på Twitter när Anders Sveen retweetade en av Burning_Luke:s tweets. Det handlade om att Lacuna del II var under utveckling. Jag följde länken och hittade en ny (gammal) blogg som genast föll mig i smaken - memento-mori.com - Jared Sorensens blogg.

Där kunde man läsa om Lacuna, där just det här citatet fick mig att bli riktigt lycklig, "It's the David Lynch RPG". Mer säger jag inte, läs själva på sajten.

När jag slösurfade runt på memento-mori stötte jag på det här lysande skeppsformuläret på Nick Wedig:s blogg*, till spelet eller modden InSpace till Inspectres. InSpace från Lamemage handlar om att hitta de otroligt balla mysterierna om finns i rymden och använder samma sjyssta T6-mekanik som finns i Inspectres (snabbregler). Efter att ha läst de tio sidorna vill jag genast spela InSpace - skeppsformuläret skadade inte det heller.

Så - nu har ni som inte hade koll något att surfa runt på. Det mesta är nog old-news men ändå.

*Där det för övrigt finns recensioner på spel som inte finns (Games that don't exist) a la Nanoapan (och några år senare).

torsdag 1 september 2011

Null State - ett nytt sätt att rädda världen

I augusti slog jag till och införskaffade mig ett Publit-tryckt exemplar av Null State, Mikael Bergströms senaste rollspel. Detta efter att som snabbast ha scrollat igenom gratis-pdfen.

Så - jag tänkte det var dags att sammanfatta mina tankar om spelet. Till att börja med - jag vill spela Null State. Det känns som ett perfekt one-off spel med näst-intill noll startsträcka. Varför då?

Den korta sanningen är att det är enkelt och koncist, lättläst och snyggt. Och snyggt är viktigt - jag får falsk krupp av fula spel med sidor upp och sidor ner av text (FFGs WH40K-spel är utmärkta exempel på det senare). Gillar bilderna kan jag säga.

I Null State spelar man agenter - som ska rädda världen från "bad shit". Jag gillar det. Agenterna kan man göra i ett nafs, med sina sex egenskaper (värde mellan 1-6) och några specialiteter (dito). Egenskaperna är saker som Kommunikation eller Avståndsvapen och specialiteterna det du vill vara bäst på (i världen om du verkligen vill), typ Krypskytt, Tae kwon do, Hacker, Cyborg etc.

Mekaniken är enkel, slå en T6 och slår du lika eller under lyckas du. Har du en specialitet lcykas du automatsik om den passar. Cool!

Att göra ett äventyr
Jag gillar särskilt råden till spelledaren för hur han ska konstruera och leda äventyr så det inte blir långtråkigt. Frö att komma på vad man ska rädda världen från används tekniken att kolla in en populärvetenskaplig tidskrift och extrapolera.

Vi kollar in senaste illustrerad vetenskap och tar den senaste teknikartikeln "Bil styrs med tankens kraft". Sprängstoff! Rådet är sen - tänk vad som kan gå fel! Snabbt har jag en idé om de nya tankestyrda drönar-attackplanen, med en teknik som kan översättas till allt - en teknik som har blivit stulen. Agenterna måste få tag i den innan något går jäkligt fel. Så enkelt.

Det står ju mer saker i spelledarkapitlet, matnyttiga saker som du får läsa själv.

Som sagt, jag skulle vilja spela - och jag kan tänka mig att det blir av. En av inspirationskällorna är min favorit Eclipse Phase - så det är helt klart tänkbart att spela i den settingen med de här reglerna. Slutpoängen blir 4 nördar. Det som gör att det inte räcker hela vägen är att det för mig inte känns som jag kan spela det jättelänge, men om det inte är en issue - då är det något för dig. Hur som helst - det är helt klart värt att skaffa och läsa.