tisdag 27 april 2010

Inom kort - iPad för rollspelare

Jag är inte mycket för teasers, men den här gången kunde jag inte låta bli...

Mahanjis väktare i tryck!

För er som inte noterat det på Järnringens hemsida så är nu Mahanjis väktare i tryck. Skynda er och förhandsbeställ (här), då får ett himla bra scenario och hjälper hobbyn på köpet!

Som konstruktör är det lite otäckt också - vad ska folk tycka? Vi får väl se (leende).

måndag 26 april 2010

Rusning i fabriken

Äntligen är man hemma och i fas efter en ofrivilligt förlängd vistelse i Toronto. Sen igår kväll jobbar jag hårt med nästa del i Horisontens Ände och då menar jag inte metaplotten eller något känt, utan något nytt, som kommer er tillhanda om någon månad.

Vi har dessutom dragit igång ännu ett projekt i Fria Ligan, som kommer ta en hel del tid, men garanterat kommer göra alla Coriolisälskare glada.

Jag inser att det verkar lite kryptiskt, men håll ut mina vänner, inom ett tag (har lärt mig att aldrig säga "kort" och inte sälja för mycket innan man har det färdigt - ni förstår) - får ni veta mer.

torsdag 1 april 2010

Resan som koncept

Efter att ha läst en skribents (BP) funderingar kring framtida Fenix-bilagor (här) tänkte jag att det var dags att få lite idéer på pränt.

Som gammal rollspelare på 80- och 90-talet är man van vid slumptabeller och slumpmöten under resor. Det var ofta det jag brukade brodera ut när jag som spelledare modifierade äventyren. Att vara på resande fot i en fantastisk värld, att uppleva nya saker, nya under är nog det bästa med rollspel för mig, oavsett om det är en stilla skogtjärn med en sjöorm, en forntida ruin med en galen robot, eller en soluppgång genom ett gasmoln i rymden.

Jag tror att resan kan göras som ett eget koncept.

Hela rollspelet ska handla om resan. Tänk, Odysseus irrfärder, men där resan i sig är det viktiga inte målet, som en grekisk nobelpristagare en gång beskrivit det. Under resans gång utsätts rollpersonerna för olika svårigheter, både internt och externt. Val måste göras.

Jag skulle kunna tänka mig spel som handlar om kolonisation där det här fungerar utmärkt. Fördelen med det är naturligtvis att man är en stor grupp som rör sig tillsammans mot ett mål, där det kan bli interna stridigheter och kompromisser måste göras mot externa hot för att nå målet –grundandet av kolonin eller resans slut. Gruppen kan således fungera som en ”fishtank” där man kan fylla på med nya saker hela tiden, den tar aldrig slut, som en äventyrsplats eller ett äventyrslandskap. Just det har vår grupp upplevt som ett problem med ett äventyrslandskap (i Coriolis i vårt fall). Vi spelade scenariot Arams hemlighet innan vi hunnit spela Arams ravin och efter scenariot (som jag kan rekommendera) var ingen sugen på äventyrslandskapet, för allt var ”gjort”.

Det viktiga för mig är alltså att det inte är statiskt och att spelledaren också har möjlighet att vrida historien med nya händelser. Samtidigt ska man eftersträva att varje spelare har ett specifikt mål med att nå slutet på resan, kanske i konflikt med varandra.

I Mutant kan det här användas i exempelvis Krutovs karavaner (här), eller en grupp fribyggare på väg mot det ”nya landet”. I Coriolis kan det handla om rymdnomaders resor alternativt en pilgrimsresa.