onsdag 6 oktober 2010

Phase Zero

Så har jag kommit en bit på väg. Det stora problemet med att göra en lättare variant till Eclipse Phase är att det är ett komplicerat spel i den meningen att det finns ohyggligt mycket koncept i det som måste förenklas.

Bara att få till färdigheterna, det vill säga krympa ner det från den ohyggligt långa lista som finns är nästan omöjligt. I EP finns följande färdigheter (med olika specialiseringar tillråga på allt): Animal Handling, Beam Weapons, Blades, Climbing, Clubs, Control, Deception, Demolitions, Disguise, Exotic Melee, Exotic Ranged, Flight, Fray, Free Fall, Freerunning, Gunnery, Hardware, Impersonation, Infiltration, Infosec, Interfacing, Intimidation, Investigation, Kinesics, Kinetic Weapons, Medicine, Navigation, Networking, Palming, Perception, Persuasion, Pilot, Programming, Protocol, Psi Assault, Psychosurgery, Research, Scrounging, Seeker Weapons, Sense, Spray Weapons, Swimming, Throwing Weapons, Unarmed Combat, Academics, Art, Interest, Language och Profession.

Det jag valt just nu är att ha följande som färdigheter: Befälskap, Navigation/Astrogation (osäkert - kanske baka in i Pilot), Pilot, Fordon, Artilleri, Reparera,  Rörelse (inkl dräkt och exo), Spaning, Manipulera (alt namn Social kontakt), Skytte, Närstrid, Interface (dåligt namn, ev Hackning el Infosök).

Till det kommer visa kunskapsfärdigheter med spelarvalda specialiseringar som kan komma att hanteras annorlunda: Konst, Akademi, Intresse, Yrkeskunskap, Språk.

Antagligen fattas det något, vad? Ni som spelar EP – vad är extra viktigt att ha med?

Den enkla grunden som Tomas utvecklat för spelet är följande:

Färdigheter: Kompetens i ett särskilt kunskapsfält. Färdigheter mäts i en sifferskala från 0 till 5, där värdet motsvarar antalet sexsidiga tärningar som slås.

Taggar: Personliga särdrag som gör Agenten unik. Det kan vara personliga egenskaper, erfarenheter, mål, övertygelser, relationer eller till och med föremål. Taggarna graderas inte, antingen har man dem eller inte. Taggar kan både hjälpa och stjälpa en Agent, beroende på hur de används. Detta förklaras nedan. Även rymdskepp och andra föremål kan ha Taggar. Bara Agenter kan använda Taggar, aldrig SLP.

Ego: För att få hjälp av sina Taggar måste Agenten använda Ego. Dessa är av två slag, en personlig pott och en gemensam för hela Cellen. Ego används också till att bryta dödlägen i konflikter. Endast Agenter har Ego, inte SLP.

Det var allt för ikväll. Fortsättning följer.

10 kommentarer:

  1. Trevligt. Hoppas det blir något coolt av det!

    SvaraRadera
  2. Man hoppas - det svåra är att inte låta det blomma ut för mkt. Vi får se helt enkelt ;)

    SvaraRadera
  3. Harold (Tomas H)8 oktober 2010 10:18

    Nu kan jag inte EP, men om jag var du skulle jag kanske inte utgå från den boken och sedan försöka förenkla allt i systemet. Risken är att det blir ett ganska spretigt och ofokuserat system. Jag skulle glatt strunta i EP:s färdighetslista och i stället klura ut typ tio färdigheter/förmågor som definierar EP:s värld för dig. Vad är coolt att vara bra på i EP? Gör de grejerna till färdigheter, strunta i resten.

    Till exempel - Artilleri. Är det nåt man sysslar med ofta i EP, nåt som definierar spelvärlden? Om inte, stryk. Samma sak med Intresse/Yrkeskunskap/Konst. Vad använder man dem till? Tillför de spelet något? Om ja, kör på. Om nej, stryk.

    Annars gillar jag dina termer Taggar, Ego osv. Känns lagom sci-fi och bra.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag inte alls insikt i Tomas system utan spelar EP med FATE/Diasporas regler (som jag skrivit lite om här: http://irrfarderutanslut.blogspot.com/2010/10/sunward.html). Men rent allmänt undrar jag om man inte kan bestämma sig för en kort lista på grundfärdigheter, de som alla spelare bör uppmärksammas på och som används för att lösa vanliga konflitker. Sedan kan man rollpersonerna utrustas med andra färdigheter om de vill ha en edge inom ett smalt område e.d.

    Jag har spelar EP dels med reglerna i EP-boken och dels med FATE. Vilka färdigheter anser jag vara grundläggande? I ärlighetens namn är det svårt att säga eftersom EP:s setting är enorm och spelet väldigt öppet/ofokuserat - det går att spela allt från politisk thriller och agent äventyr till post-apokalyps på Tellus och rymdaction i solsystemets utkant.

    Men om man går igenom färdighetslistan så kan du lätt slå ihop en hel del och - tadam - få 10 färdigheterskategorier:

    1. Avståndsvapen (Beam Weapons / Exotic Ranged / Kinetic Weapons / Throwing Weapons / Spray Weapons / Seeker Weapons)
    2. Närstrid (Blades / Clubs / Exotic Melee / Unarmed Combat)
    3. Smussla (Deception / Disguise / Impersonation / Infiltration / Kinesics)
    4. Fysisk aktivitet (Flight / Fray / Free Fall / Freerunning / Palming / Swimming)
    5. Rymdskepp (Pilot / Gunner / Navigation)
    6. Datorer och Meshen (Infosec / Interfacing / Programming)
    8. Få sin vilja igenom (Intimidation / Persuasion)
    9. Detektivarbete (Investigation / Perception / Research)
    10. Diverse kunskapsfärdigheter

    Dessa kategorier kan du ju mer eller mindre göra till egna färdigheter. Men du bör nog hitta på fränare namn på dem! :)

    SvaraRadera
  5. Harold (Tomas H)8 oktober 2010 16:12

    Ser ut som en utmärkt lista!

    Det system som jag och Kosta bollar med har FATE som en stark inspirationskälla, mycket av tänket är likartat.

    SvaraRadera
  6. Super Svenne! - ska köra det som grund.

    Anledningen att jag gör det här (modden) är att jag vill provspela det som en engångsgrej för en spelkväll med gänget - så jag kommer satsa på konceptet agenter till Brandvägg, som grund i världen.

    Klurar på namn till dina 10 förslag.

    SvaraRadera
  7. @Harold: Ja - artilleri flyger och far kan man gott säga.

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat. Då tar jag och struntar i att köpa EP, jag går direkt på PhZ istället!
    :-)

    På vilka sätt är EP bättre än Coriolis?
    ;-)

    SvaraRadera
  9. OK. Kunde inte hålla mig. Både EP och BoL beställda.

    SvaraRadera
  10. Lika bra att du köpte det - för jag gör bara regelmodd. EP och Sunward är mestadels världs- och kampanjböcker.

    Och i det ligger skillnaden mot Coriolis. Kan inte säga attd et ena är bättre än det andra - genrerna är olika. Men i EP finns material av den typ alla efterfrågar till Coriolis - värld, kampanj, hemligheter, metaplott. Men samtidigt finn det bara kortare äventyr och inget större i pipeline.

    Jag tror även att EP är en svårare sf-genre än Coriolis - den kräver på något sätt känsla för den typen av SF, medan Coriolis i mina ögon kan spelas pulpigt och om man vill som SoS i rymden.

    SvaraRadera