måndag 30 november 2009

Gränsrymden

Gränsrymden är nästa del som jag börjat förbereda till Horisontens Ände. Vi försöker avsluta uppdateringen av Ljusblomman i veckan och samtidigt har vi bestämt oss för att dela på pdf:en för asteroidstationen i två delar; en om gränsrymden och en om Djachroum.

Anledningen är att få en två mer enhetliga pdf:er. Delar av det material som finns i Snabbguiden till Gränsrymden kommer då expanderas, med längre texter, stämningtexter, kampanjpersoner, scenariofrön etc. Allt ska så klart vara läsbart av både spelare och spelledare.

Just nu handlar det om de rymdnomadstammar som finns och den konflikt vi ska bygga in runt dem. Har ni några förslag eller önskemål?

måndag 23 november 2009

En gammal idé

Häromdagen fick jag en bra idé. Det har lite att göra med den senaste tidens grubblerier i vår spelgrupp. Vi spelar just nu endast Warhammer, trots att jag gärna också skulle spela något annat, helst Coriolis. Men ingen annan verkar vilja det innan Ikonernas Nåd kommer eller vi ska speltesta Lubau del två, som tyvärr inte är färdig ännu. Det är väl i och för sig lite lögn att jag bara vill spela Coriolis. Jag vill nämligen prova en massa olika rollspel, för att nämna några, Eclipse Phase, Mouse Guard, Burning Empires, Hollow Earth, Mutant med V0-regler, Rogue Trader, Nya Western etc. Men jag vill inte spela långa kampanjer i alla dessa. Det vore bättre med korta, välskrivna scenarion eventuellt med färdiga karaktärer.

Det var då jag kom på min ”nya” idé, man ska naturligtvis skapa ett enkelt, men robust och kort regelsystem som är generiskt (och jag, jag vet att det finns) och skriva små korta scenarion i olika genrer och miljöer. Perfekt för konvent, där folk kan tänka sig att testa nytt. Jag skulle i och för sig gärna se att ett kort scenario varade i tre spelomgångar á fyra timmar.

Det ideala systemet för mig skulle vara något i stil med Version Noll, men avskalat för att passa alla världar. Den mekanik som används för mutationer skulle kunna modifieras så att den skulle passa andra förmågor, som cybernetik, magi, psioniska krafter, superkrafter etc. Sen är det bara att komma på en spännande värld och en intressant historia.

Jag tog upp det här med en av mina spelarkollegor (över messenger), som skrev att det lät bra och att han också tänkt i liknande banor. Han rekommenderade att jag skulle kolla in spelet Lady Blackbird (se länkar). Sagt och gjort. Tog oss snabbt till sidan och upptäckte då att konstruktören bakom spelet, John Harper, hade samma plan som vi och redan hade gjort det. På hans sida onesevendesign.com finns spel som Ghost/Echo (eterpunk), Mustang (skräck och western) och Lady Blackbird (ångpunk och luftfarkoster).

Planen är nu att se till att skriva ett enkelt system och ett bra första scenario till det. Till dess kan jag flytta upp Lady Blackbird till överst på listan av vad jag vill prova.

Moon

Stockholms Filmfestival pågår just nu. Ett sent tillskott till repertoaren är filmen Moon av Duncan Jones som jag hade turen att få se igår. Trailern har legat uppe på nätet sen ett tag tillbaka och har man sett den vet man en av hemligheterna med filmen. Jag tyckte ursprungligen det var dåligt, att man kunde lista ut det på trailern men så här i efterhand har jag inget emot det. Ni som nu inte vill få er upplevelse förstörd och ändå tänker se filmen eftersom ni är sanna sci-fi fantaster. Sluta läsa nu.

Det man ganska snabbt förstår i filmen är att huvudpersonen (vilket tydligen diskuteras), Sam Bell är en klon. Han är satt på månen för att sköta en nästan helautomatiserad bas som utvinner Helium-3 ur månens regolit. Under sin sita vecka i det treåriga kontraktet råkar han ut för en olycka och vaknar sedan upp på en brits i basens medlabb. Men vem är det egentligen som vaknar upp Sam Bell eller en ny version av Sam Bell.

Och det är så enkelt. Det är det jag gillar med filmen, de utforskar temat kring en klon. En klon som vet att den är en klon, men inte riktigt varför. Det är det här jag gillar med sci-fi genren, att testa vilka förvecklingar som framtiden och nya teknologier kan föra med sig, på ett etiskt och moraliskt plan. Det här saknas i många sci-fi filmer, i alla fall de senaste årens utbud. Jag skulle säga att det här är det bästa som hänt genren på flera år.

Och inte nog med det, andra frågor kring klippning och bakgrunden ger filmen extra djup. Det avhandlas bland annat på IMDb för den intresserade och ger en orsak att se om filmen. Det här kan låta lite kryptiskt, men med god anledning.

Jag kan varmt rekommendera filmen till alla som gillar science fiction och även till folk som vill kittla sina geniknölar lite.

torsdag 19 november 2009

Horisontens ände är uppdaterad

Jag kan meddela att Horisontens Ände har blivit uppdaterad idag med mer data om hur sajten är tänkt att fungera, en nedladdningsfil för de info som redan finns och lite nyheter som kanske kan fungera som scenariouppslag.

Har ni förslag på ytterligare förbättringar så hör av er.

måndag 16 november 2009

Metaplott spikas

Vi håller just nu på med att få ihop en metaplott som säger vad som ska ske i de framtida scenarion som ska skrivas efter Ljusblomman. Den talar satidigt om vilka SLp och platser som komemr att användas. Glädjande nog är det inte så många. Gränsrymden är med andra ord fri till största delen.

Vi har även tagit kontakt med folk för att skriva egna delar till projektet. Mer om det senare.

Dessutom har vi uppdaterad text som ska importeras till Horisontens ände snarast.

tisdag 3 november 2009

Horisontens ände fortsätter

Har idag haft lite mejl och en telefondiskussion om fortsättningen på det som jag, fantasilöst nog, kallat Coriolis Pdf-projekt. Det nya namnet är naturligtvis Horisontens Ände.

Jag har skickat ut lite förfrågningar till de som var SL på konventet för vårt scenario för feedback så vi kan skriva om det till det bättre.

Vi kommer att skriva till lite text om hur webplatsen är tänkt att användas och vad man kan hitta på i gränsrymden samt detaljer om pdfernas utformning.

Det som ligger närmast i tiden pdf-mässigt är en pdf på scenariot, en metaplott och en om Djachroum och gränsrymden.