måndag 28 september 2009

Asteroidstation Djachroum

Som jag nämnt tidigare ledde speltestet till at vi fick grovslipa en del av scenariot. Samtidigt som vi gör det finslipas bilderna till Horisontens Ände. Jag tänkte ge er ett preliminärt smakprov. En del test kommer dock att ändras.

söndag 27 september 2009

Speltest avslutat

Det finns något sorts ordspråk som säger att inga planer överlever kontakt med fienden. Det kan man säga om ett speltest också. Vi har just genomfört det coh fått en massa värdefull feedback. En del saker måste skrivas om och ändras, men det är just det som är poängen.

Det roligaste var nog att en av spelarna som i efterhand berättade att han var rätt skeptisk till att spela Coriolis och som ändå hade himla kul ikväll (om jag tolkade det rätt).

Ser verkligen fram mot att höra vad folk tycker efter SSK.

lördag 26 september 2009

En besättningsmedlem

Eftersom vi inte fått upp vår sida ännu, ger jag ett smakprov på en av Hjältarna man kan få spela på spelkonventet.

UBAR A’GHENI, LÄKARE OCH MYSTIKER
Själen är minst lika viktig som kroppen.
Du är från det fjärran Ehad i Awadhi-systemet. Men det är något du sällan talar om, det förflutna har varit och gjort sitt. Du är den du är, idag. Det enda de andra vet om dig är att du tidigare varit fältskär. Av den gamle kaptenen har de fått höra att du var med under stridigheterna under den ökända Hashika-incidenten. Det är något du vill glömma och skäms över. Det förflutna är det förflutna. Efter de illdåd du bevittnade, skar sig något i din själ. Det var nära att Mörkret tog dig. Om du inte fått vägledning av Uppenbarelsen hade du aldrig hamnat på rätt väg igen. Uppenbarelsen skänkte dig också krafter som du trodde var förbehållna ikonerna. Nu vet du att du har ett kall och en skyldighet att aldrig svika dina medmänniskor och vänner.

» RELATION TILL SAMUL: Kaptenen var den som tog hand om dig när Mörkret höll på att sluka dig. Utan honom hade du aldrig klarat dig igenom det.
» RELATION TILL DAKARAI: Du småler när du ser Dakarai betrakta sig och sina medmänniskor med lustens ögon. Det påminner dig om en svunnen tid.
» RELATION TILL ZEBO: Löjtnanten har varit med om samma saker som du, men ännu inte sett ljuset i tunneln. Det är viktigt att du håller koll på honom.
» RELATION TILL HADRIM: Den lilla vesslan, hans prat och idéer är som små ökendjinner, fulla av spratt och impulsivitet.
» RELATION TILL VIRAZ: Du respekterar Viraz, han har som du en inre kärna av lugn. Vad han än säger, kan man veta att det är väl genomtänkt.

» VÄRDEN: Mystiker, Mörk Hemlighet I, Djupt troende, Mystisk gåva III (Kanalisering +3), Medicin 15, Naturvetenskap 9, Humaniora 13, Manöver 11, Rörlighet 11, Skjutvapen 10, Spaning 10, Öde 15.
» VULKANPISTOL INIT 12 / ATT 10 / PAR -2 / SKADA 3
» LÄTT RUSTNING Skydd 5
» UTRUSTNING
: M-kit med 10 M-doser, två vulkanmagasin, tagg, medalj som är svartfärgad.

fredag 25 september 2009

Horisontens Ände

Äntligen har Fenix kommit. Jag och mina kamrater har faktiskt väntat, med nyfikenhet ,då vi skrivit om vårt kommande pdf-projekt i det här numret. Vi berättar om våra planer och presenterar ett utkast på den nya hemsidan för projektet, Horisontens Ände. Sidan är tyvärr inte uppe ännu, men vi hoppas på att snart få upp den.

tisdag 15 september 2009

Ljusblommans Mörka Blad på SSK

Äntligen har Ljusblommans Mörka Blad dykt upp på Stockholm Spelkonvents hemsida. Kolla in den här . Inom kort dyker det även upp en teaser, men för er som vait här på Irrfärder utan slut så har ni nog redan fått höra en del.

Defying Gravity

Äntligen har jag hittat en SF-serie som man kan njuta av. Sist var det Battlestar Galactica som jag inte hittade innan serien nästan var slut. Till skillnad från BSG så är det här mer hard-SF. Gillar man filmer som 2001, 2010, Mission to Mars trots deras brister så tror jag man kommer gilla Defying Gravity.
Defying Gravity utspelas på rymdskeppet Antares som ska göra en resa runt Solsystemet, i en nära framtid. Det blandas med tillbakablickar under utbildningen av astronauterna. Man håller sig till naturlagarna i filmen, med lite tvungna lösningar, exempelvis den magnetiska nanopartikelsprayen som gör att håret på karaktärerna inte fladdrar runt i noll-Gt på skeppet.

Det är naturligtvis inte bara en resa genom solsystemet och interaktioner och sociala konflikter mellan besättningsmedlemmar. Redan i det första avsnittet förstår man att uppdraget och resan har en hemlig bakgrund, som passar min smak precis.

Så jag kan varmt rekommendera Defying Gravity för er andra SF-fans!

tisdag 8 september 2009

Deadline närmar sig

På söndag är det deadline till SSK:s spelkonvent, för oss som skriver scenarion i alla fall. Det filas febrilt på vårat scenario och vi har i dagarna löst en massa knivigheter i manuset. Det blir dock längre och längre, och med det menar jag inte fler scener utan mer välbeskrivna scener som förhoppningsvis gör det lättare för konventsspelledare att köra scenariot.

Jag är himla nöjd hittills och jag tro et kan bli himla kul. Samtidigt växer metaplotten och kristalliseras runt det första av tre kortare scenarion.

Angående Lubau del I så är nu nästan alla bilder färdiga så jag väntar på en slutversion att få kolla in. Hoppas snart, men vet inte exakt när…

fredag 4 september 2009

Rörligt

Igår hade vi ett litet möte och snackade om vad som skulle kunna göras med vårt pdf-projekt online. Det snackades om interaktiva hemsidor med enklare rörliga bilder av rymdskeppsstruktur, en interaktiv rymdkarta av Gränsrymden och kanske ljudslingor till det. Man blir verkligen peppad av att diskutera sånt här, som kan göras med enklare medel om det finns en eldsjäl med kunnande med på tåget.
Dessutom kom vi på ett snyggt sätt att bygga upp en i-spel-karta, som sett från ett rymdskepps brygga.

Nu får vi se till att pressa ut de tre planerade pdf-erna till det, det vill säga, scenariot Ljusblommans Mörka Blad, äventyrslandskapet Djachroum och metaplotten som bygger vidare på scenariot.

torsdag 3 september 2009

Att skriva ett rollspel

Här om veckan satt vi och nördölade på Mosebacke och pratade om rollspel. Som några av läsarna här vet så pågår det en tävling på rollspel.nu om att skriva ett rollspel på ett år. En av oss hade påbörjat detta, men nu tröttnat. Diskussionen kom in på vad man skulle vilja skriva för typ av spel och om det över huvudtaget skulle spelas av någon.
Först och främst skulle man vilja göra något nytt, något som inte finns på den lilla svenska marknaden. Min favoritgenre är, som man tydligt märker här, science fiction. Helst ska det vara det jag (kanske av misstag) kallar postcyberpunk, det vill säga, en framtida version som inte är dystopisk, eller i alla fall inte har det som sitt huvudtema.

Idag (eller snart) så finns det ett cyberpunkspel, Neotech X, som klart fyller cyberpunkgenren. Ett rymdspel finns i form av Coriolis. Där upplever jag att frånvaro av fokus på teknologi och utrustning gör att det saknas något, för mig.
Här om dagen fick jag höra talas om två intressanta spel, Corporation och Eclipse Phase som verkligen känns som något för mig. Eclipse Phase verkar ha en massa transhumanistiska idéer, men regelsystemet verkar rätt komplicerat (avseende skapande av rollpersonen) och mekaniken är slå under ett värde med 1T100 (baserat på egenskap + färdighet).

Senare kom vi in på att det känns samtidigt rätt meningslöst att skriva ett rollspel som få eller inga kommer att spela. Bättre då att skriva en bok den kan troligtvis ha mer genomslag (om man får den publicerad). Igår fortsatte diskussionen per MSN och vi kom fram till att det vore ändå kul att skriva ett rollspel tillsammans och att det antagligen är roligare att skriva ett rollspel än en bok.

Så min plan är att starta en liten serie med en inre monolog om skapandet av detta rollspel. Jag hoppas naturligtvis då på en massa kommentarer och förslag under resans gång.